Z wysp do dżungli, powrót i informacje praktyczne – Panama

Po trzech wyjątkowo udanie spędzonych dniach wracamy z San Blas do Panama City. Tego samego dnia z wyspy odpływa Simon ( przesympatyczny Australijczyk) oraz dr Erick ( Holender ) z którymi zaprzyjaźniliśmy się na wyspie. Uznaliśmy że ten dzień spędzimy wspólnie i wybierzemy się do Parku Narodowego Soberania, czyli w końcu zobaczymy dżunglę…

Panama_Soberania_Park

Z wyspy odpłynęliśmy po godzinie 8.00 więc w hotelu w Panama City byliśmy przed południem.
Do Parku Soberania wybraliśmy się w piątkę jedną taksówką za 20$ (po typowo poznańskim targowaniu dojazd wyszedł nam bardzo korzystnie).
Kierowca wysadził nas przy samym wejściu do Parku. Wstęp kosztuje 20$ jeśli wchodzicie rano i 10$ jeśli chcecie wejść po godzinie 12.00. Nam się udało wejść za darmo bo nikogo nie było w budce przy wejściu i wygląda ona tak jakby nigdy nikt tam nie siedział więc można założyć że przy odrobinie szczęścia wejście jest bezpłatne.

panama_park_soberania
Co do samego Parku to Narodowy Park Soberania słynie z wielu (525) gatunków ptaków oraz ponad 100 gatunków ssaków występujących na jego terenie. Można spotkać tu tukany, leniwce, koati, małpy oraz harpie.

panama35

panama36

panama37

panama38

Przez Park wiedzie 17 kilometrowa Pipeline Road na którą co chwile wychodzą różne zwierzęta i tylko czekają żeby zrobić im zdjęcie.

panama34

panama39informacje-praktyczne

W Parku byliśmy przed 14 i zrobiliśmy ogromny błąd, chcieliśmy przejść całą 17 km drogę. Przed 18.00 mieliśmy za sobą może 8 km, a już niedługo miało się ściemniać. Perspektywa powrotu przez ciemną dżunglę nie była wesoła.. jednak mieliśmy mnóstwo szczęścia. Po jakichś 15 minutach od kiedy zawróciliśmy usłyszeliśmy dźwięk silnika i po chwili podjechała do nas biała terenówka. Okazało się, że dwójka holenderskich naukowców zajmująca się populacją tukanów w tym Parku właśnie wraca do Panama City. Nie mogliśmy przegapić tej okazji, łapiemy stopa w dżungli, wsiadamy na pakę terenówki i bezpiecznie, przed zmrokiem jesteśmy w centrum miasta.
Wieczór spędziliśmy z Simonem rozmawiając o Australii, kangurach, Wielkiej Rafie, pająkach i wielu innych ciekawych miejscach i rzeczach które mamy nadzieję będzie nam dane kiedyś zobaczyć;)

Ostatni dzień spędziliśmy spacerując po mieście i relaksując się ostatnim wolnym dniem naszego wyjazdu.
Sprawdziliśmy też jak szybko dojechać na lotnisko z centrum; przejechaliśmy się 2 dni temu otwartym, zupełnie nowym metrem i pytaliśmy miejscowych co jeszcze warto zwiedzić w Panamie jeśli kiedyś byśmy tu przyjechali.
Miejsca i regiony w które warto jeszcze się wybrać to: Bocas del Toro (jeśli ktoś chce się wybrać na przepiękne plaże, ale zamiast samotności jak na San Blas woli trochę imprez i chce mieć możliwość przemieszczania się w każdej chwili na własną rękę), Boquete (wygasły wulkan z którego możecie zobaczyć dwa oceany jednocześnie), Isla Coiba (wyspa rezerwat przyrody obfitujący w niezliczoną ilość gatunków zwierząt, a w wodach dookoła wieloryby i delfiny) i oczywiście dla najbardziej wymagających ale i doświadczonych podróżników region Darien, czyli dzicz, dżungla i brak jakiejkolwiek cywilizacji.

I na koniec zbiór informacji praktycznych

Dojazd na lotnisko

Wystarczy wsiąść do metra i dojechać na stację Albrook, na której znajduję się dworzec autobusowy (obsługujący miejskie jak i miedzynarodowe połączenia). Tam szukacie autobusu który nad szybą ma napisane Tocumen i za 1.25$ jesteście w pół godziny na lotnisku. Jeśli chodzi o podróżowanie metrem to podczas naszego pobytu można było z niego korzystać za pomocą kart MetroBus, czyli wygodne rozwiązanie dzięki któremu wszystkie podróże komunikacją miejską obsługujecie jedną kartą.

Pieniądze

W całej Panamie obowiązuje dolar amerykański oraz lokalna waluta balboa (dostępna jedynie w monetach). Balboa są warte tyle co dolar, to znaczy 1 balboa = 1 dolar. Jeśli zamierzacie płacić w 100$ banknotach to przygotujcie się na spisanie danych z paszportu oraz szczegółową kontrolę banknotu przez kierownika sklepu, w mniejszych sklepikach możecie spotkać się z odmową przyjęcia banknotu 100$.

Wybierając się na wyspy San Blas należy zaopatrzyć się w gotówkę wcześniej bo nie będzie tam możliwości wyciągnięcia pieniędzy z bankomatu.

Ogólnie nie ma problemu z wyciągnięciem pieniędzy z bankomatu za pomocą kart Visa i MasterCard.

Woda

Woda uznawana jest za pitną. Piliśmy wodę z kranu oraz napoje z lodem i przez cały wyjazd nie mieliśmy problemów żołądkowych. Należy jednak zwrócić uwagę na standard miejsca z którego taką wodę otrzymujecie.

Choroby

Zalecane szczepienie na żółtą febrę i profilaktyka antymalaryczna w przypadku wyjazdu w region Darien. Jeśli wybieracie się w inny region to na swoim przykładzie mogę powiedzieć że jakiekolwiek szczepienia to strata pieniędzy.

Czas

UTC -5, czyli w zależności od przestawienia czasu w Polsce różnica wynosi 6 lub 7 godzin.

Religia

Tak jak w całej Ameryce Południowej tak też w Panamie dominuje katolicyzm.

Pogoda

Najlepszy okres zaczyna się około października. Jest to koniec pory deszczowej i zaczyna się lato, które trwa do maja. W tym okresie pada sporadycznie i raczej o pogodę martwić się nie musicie. Temperatura jest stała przez cały rok, około 30 stopni, temperatura wody w zależności od miejsca 26 – 29 stopni.
Pora deszczowa nie zawsze oznacza, że pada dwadzieścia godzin na dobę. Najczęściej pada kilka godzin, na przykład rano, a później jest słońce, lub odwrotnie.. Oczywiście może się zdarzyć, że przez kilka dni będzie padać non-stop.
Koniecznie należy zabrać ze sobą silne kremy z filtrem UV minimum 20, a nawet pierwszego dnia na plaży radziłbym stosować jeszcze silniejsze.

Bezpieczeństwo

Podczas całej podróży nie spotkaliśmy się ani razu z podejrzliwą ani tym bardziej niebezpieczną sytuacją. Jednak należy zachować rozsądek i nawet kiedy wszystko wydaje się ok warto posłuchać intuicji i nie pakować się w trudne sytuacje. W Panama City nie należy wychodzić po zmroku w dzielnicy Casco Viejo która jest uznawana przez miejscowych za niebezpieczną. Do miejsc niebezpiecznych należy także miejscowość Colon, które jest bardzo biedne i zamieszkane głównie przez ludność afroamerykańską.

Wtyczki elektryczne i napięcie

W Panamie napięcie elektryczne 110 V; 60 Hz jest inne niż w Polsce dlatego na miejscu należy kupić przejściówki które są łatwo dostępne w sklepach elektrycznych za około 1$

Poruszanie się po Panama City

Żeby poruszać się komunikacją miejską musimy wyrobić sobie kartę MetroBus, dzięki której przejazd (nie ważne czy jeden przystanek, czy półtoragodzinna jazda) autobusem kosztuje nas 0,25$ na trasach miejskich, na trasie centrum-lotnisko 1,25$ oraz metro 1$. Wszystkie autobusy wyruszają i wracają na główny terminal Albrook na który można dostać się też metrem. Koszt wyrobienia karty MetroBus to 2$. Karta może być używana przez kilka osób jednocześnie.

tutaj link gdzie znajdziecie rozkład jazdy autobusów w Panama City

Przejazdy taxi powinny zamknąć się w kwocie kilku $, ważne żeby cenę ustalić na początku i samemu wychodzić z śmiesznie niską propozycją zapłaty za przejazd, wtedy taksówkarze przebijają kwotę niewiele wyżej albo się na nią zgadzają :)

Ruch drogowy

Kierowcy w Panamie raczej nie stosują się do przepisów, prowadzą samochody brawurowo, ale zwracają uwagę na pieszych, a w szczególności chętnie przepuszczają przez ulicę turystów.

Mam nadzieję, że ten tekst będzie Ci przydatny, jeśli masz coś do dodania bądź pytania to pisz w komentarzach a skoro skorzystałeś z mojej wiedzy to zrób coś dla mnie, polub mnie na fejsie 🙂

Reklamy

8 comments

1. Świetna relacja. Może i mnie będzie kiedyś dane zobaczyć Panamę.. Mógłbyś napisać, w jakim języku się dogadywaliście? I ile kosztował cały wyjazd (od pierwszego kroku z domu, do powrotu do Poznania), chociaż tak orientacyjnie 😉 I jeszcze jedno: w jaki sposób szukałeś biletów?

2. Wystarczy trochę szczęści i cierpliwości w śledzeniu promocji, a spełnisz marzenie 😉 ja bilety znalazłem na forum fly4free.pl . Dogadywaliśmy się tylko po angielsku z czym nie było większych problemów w Panamie, jednak na wyspach San Blas przyda się chociaż kilka najbardziej podstawowych zwrotów po hiszpańsku żeby dogadać się z Indianami Kuna.

a tutaj koszty:

Bilety (Berlin – Madryt – Panama i powrót na tej samej trasie) – 1064 zł
    Wyjazd na San Blas z 3 noclegami – 95$
    Noclegi w Panama City (4) – 400zł
    Nocleg w Madrycie – 45zł
    Ubezpieczenie – 80zł
    Przejazdy (komunikacja miejska w Berlinie, Madrycie i Panama City + taxi w Panamie + dojazd do Berlina ) – 250zł
    Wyżywienie – 400 zł
    Pamiątki – 100 zł

W sumie wyszło około 2700 zł więc myślę, że cena atrakcyjna jak na taką podróż

3. Bardzo atrakcyjna cena. Nawet nie wiesz, jak bardzo mnie zachęciłeś, żeby w przyszłym roku spróbować wybrać się do którejś z Ameryk! Trzymaj za mnie kciuki 😉

4. Jaki nocleg polecasz w Panama City?
    Jaki okres (ile dni) obejmuje podany przez ciebie koszt wyżywienia 400zł?
    Gdzie znalazłeś San Blas za 95USD??

dzięki za info!

• Najbardziej byłem zadowolony z tego hotelu: http://www.booking.com/hotel/pa/the-executive.html
      Bardzo dobra obsługa, niezła lokalizacja, bardzo dobre i duże śniadania. Tylko że udało mi się akurat trafić promocję w tym hotelu, nie wiem jak tam dokładnie wyglądają standardowe ceny.
      400zł to koszt wyżywienia przez cały wyjazd czyli 10 dni, we wszystkich hotelach które rezerwowałem śniadanie było wliczone w cenę, a w 95 $ na San Blas były trzy posiłki w ciągu doby przez trzy dni, dlatego tak tanio wyszedł koszt jedzenia.
      Tani dojazd i nocleg na San Blas załatwisz sobie w Panama City w hostelu Mamallena.

5. Czołem,
    Cieszę się, że Panama przypadła do gustu. Dużo wartosciowych informacji. Muszę jednak sprostować
    tą o pogodzie. Październik i listopad to najbardziej deszczowe miesiące, czasem nawet potrafi popadac do końca grudnia. Lato na dobre zaczyna się w drugiej połowie grudnia.I wilgotnośc znacznie spada i przypomina trochę europejskie lato. Po stronie Pacyfiku nie pada do drugiej połowy kwietnia (czasem pora sucha przedłuża się do maja ). Po stronie Karaibów pada o wiele częsciej (San Blas i Bocas del Toro)
    Saludos y bienvenidos !
    Paweł

6. Dzięki za wiesci. Wybieramy sie do Panamy 27 stycznia. Na 18 dni. Szukamy. Niestety nie ma przewodnikow w jezyku polskim. Martwie sie co bedzie z telefonem. Czy mozna tam kupic jakas karte do naszego aparatu telefonicznego? Z pewnoscia skorzystamy z wysp.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )