Japonia – Dlaczego warto?

Kilka powodów dla których musisz odwiedzić Japonię

Do Japonii pojechałem na dwa tygodnie. Nigdy wcześniej nie interesowałem się jakoś szczególnie tym krajem, jego kulturą czy zabytkami. Zarezerwowałem bilet i zacząłem czytać. Im bliżej wyjazdu, im więcej informacji o Japonii przyswoiłem tym moje oczekiwania i ekscytacja wzrastały. Często z odwiedzanymi miejscami jak i w codziennym życiu jest tak, że im większe oczekiwania tym większe rozczarowanie kiedy już mamy to na co czekaliśmy. Japonia mnie nie rozczarowała, ona przebiła moje oczekiwania! Kultura, ludzie, jedzenie – było zachwycająco. Jeśli się tam wybierzecie  zwróćcie szczególną uwagę na:

1. Super-szybkie pociągi

Drogę z Tokio do Kioto czy Osaki można pokonać np. autobusem lub pociągiem. Autobusem zajmie wam to jakieś 7-8 godzin. Shinkanseny skrócą waszą podróż do 2 i pół godziny. Ich legendarna punktualność to fakt, nasz pociąg odjechał z 3 sekundowym opóźnieniem, a średnie opóźnienie w roku to 36 sekund uwzględniając katastrofy naturalne tj. trzęsienia ziemi! Częstotliwość odjazdu? Kilka pociągów w ciągu godziny. Fotele można rozłożyć prawie do pozycji leżącej, klimatyzacja, cisza – komfort jakiego nie zaznacie w PKP. Dojedziecie nimi do każdego większego miasta w Japonii, a maksymalna prędkość tych pociągów to 405km/h! Wygodne, przestronne, czyste i bardzo szybkie – jeśli szukacie dowodów na japońską doskonałość to przejedźcie się Shinkansenem.

shinkansen

2. Toalety

Tylko Japończycy mogli z toalet zrobić cud techniki. Siadasz na podgrzewanej desce, choć w japońskim wydaniu to raczej fotel. W tle leci muzyka lub szum fal, oczywiście masz kontrole nad poziomem głośności i ciepłem deski. Po wszystkim, mycie tyłka i możesz sobie nawet ustawić ciśnienie pod jakim chcesz to zrobić. Na koniec suszenie ciepłym powietrzem. Czasem zdarza się też opcja masażu. Aż chce się częściej!

Toilet with Sink toaleta

3. Świątynie i ogrody

Świątynie Japonii, a w szczególności ogrody są przepiękne. Dzwony, ogrody Zen, bramy torii, świątynie szczególnie te w mało popularnych turystycznie miejscach zachwycają ciszą, spokojem i panującą tam równowagą.

pagoda kyoto ogrody sakura

temple kyoto japan

kurama japan garden kyoto

japonski ogrod2

kyoto palac cesarski japan shrine

4. Kultura osobista i wszechobecny porządek

Nie mogłem się nadziwić, jak wszyscy byli niezwykle uprzejmi. Ludzie wychodzili z siebie, aby pomóc jeśli był jakiś problem. Kiedy nie mogłem znaleźć przystanku autobusowego i poprosiłem dwójkę młodych Japończyków żeby pokazali mi na mapie w telefonie w którą stronę powinienem iść, zaprowadzili mnie pod sam przystanek żeby upewnić się że trafie. Za każdym razem kiedy stałem dłuższą chwilę przed mapą metra i zastanawiałem się jak dojechać do jakiejś stacji podchodził jakiś Japończyk i proponował swoją pomoc.  Jednak największy szok przeżyliśmy kiedy zgubiliśmy portfel z dość dużą sumą pieniędzy i dokumentami. Sytuacja działa się w Kioto. Przypuszczaliśmy, że mogliśmy go zostawić podczas pobytu w onsenie w wiosce 30 minut drogi pociągiem od Kioto. O tym, że portfela nie mamy zorientowaliśmy się kiedy dojechaliśmy już z powrotem do Kioto. Wystarczył jeden telefon do onsenu w którym byliśmy, żeby się uspokoić. Ktoś znalazł nasz portfel i oddał na recepcję. Wsiedliśmy w pociąg powrotny i myśleliśmy, że odbierzemy portfel chociaż z dokumentami, bo nauczeni polskimi doświadczeniami liczyliśmy się z tym, że ktoś wziął sobie ‘znaleźne’. Kiedy dojechaliśmy do końcowej stacji na peronie już czekał na nas pracownik onsenu z naszym portfelem i.. dziękował nam że tak szybko przyjechaliśmy! Oczywiście z portfela nie zginęło nawet 5 groszy, a my dzięki uprzejmości Japończyka który specjalnie przywiózł nam portfel na dworzec mogliśmy wrócić do Kioto jeszcze tym samym pociągiem którym przyjechaliśmy. Przyzwyczajcie się też do tego, że kiedy będziecie wchodzić do sklepu to zawsze pracownicy będą się wam kłaniać w pas i dziękować, że odwiedziliście ich sklep. A co do porządku, Japończycy którzy palą papierosy noszą ze sobą specjalne pudełka na niedopałki od papierosa, nie wyrzucają ich na ulice tylko zbierają i opróżniają zawartość pudełka do śmietnika po powrocie do domu.

5. Okinawa

Piękna i gorąca.. wyspa. Fantastyczna rafa koralowa i dużo słońca. Raj dla miłośników plażowania, nurkowania i surfingu. O Okinawie przeczytajcie więcej tu. Okinawa

6. Sushi

Sushi było jedną z tych rzeczy na które czekałem najbardziej jadąc do Japonii. Nie zawiodłem się. Najtańsze sushi jakie jadłem w Tokio było smaczniejsze niż najlepsze sushi jakie próbowałem w Polsce. Nawet malutkie restauracje mają po kilka rodzajów tuńczyka w swoim menu!  Za to najdroższe sushi w Tokio wypłucze wasz portfel, kartę i wszystkie oszczędności. Dla nas Europejczyków, jedzących sushi od czasu do czasu nie ma różnicy czy zjemy w Japonii sushi z marketu czy z dobrej restauracji. Jedno i drugie będzie świeże, pyszne, a nasze niewprawione kubki smakowe nie wyczują znaczącej różnicy. W każdym bądź razie sushi w Japonii jest  tak dobre, że kiedy jesz sprawia, że łzy napływają Ci do oczy. I nie są to łzy wywołane wasabi ale radością ze smaku. Jednym słowem „oishi” („pyszne” po japońsku)! Jeśli jesteście ciekawi co jeszcze można zjeść Japonii i czy z płetwy rekina można zrobić lody kliknijcie tu!sushi2

7. Onseny

To japońskie gorące źródła nad którymi zbudowano baseny z wodą geotermalną. Wiele z takich źródeł ma właściwości lecznicze, ale Japończycy używają ich głównie w celach relaksacyjnych. Czym różnią się od np. europejskich odpowiedników? Samo wejście i przebywanie w nich łączy się ze specjalnymi regułami i etykietą. Najczęściej baseny znajdują się też w pięknym, spokojnym otoczeniu. Onsen w którym byłem, był położony w małej wiosce w górach, dookoła las. Siedzisz sobie w ciepłej wodzie na świeżym powietrzu, słyszysz tylko ptaki i szum przepływającego strumienia, dookoła unosi się gorąca para.. spójrzcie na te zdjęcia i będziecie wiedzieli dlaczego zakochacie się w onsenach. kurama-onsen-

onsen

onsen japan1

8. Hotele kapsułowe

Znajdziecie je w każdym dużym japońskim mieście, najczęściej przy dworcach kolejowych lub stacjach metra. Jeśli chcecie się zrelaksować, pobawić i odpocząć w jednym miejscu, a przy tym poczuć się jakbyście przenosili się w przyszłość musicie spędzić chociaż jedną noc w takim hotelu. Jeśli chcecie przeczytać o nich więcej kliknijcie tu. hotel kapsułowy

9. Automaty

W Japonii co 100 metrów stoją dwa lub trzy automaty. Kupicie w nich dosłownie wszystko, colę, zieloną herbatę, gorącą czekoladę, frytki, lody, piwo, a nawet używane majtki licealistek. Wszędzie, w małych miastach, w najmniejszych uliczkach, a nawet we wsi w górach znajdziecie stojące automaty. Stoją i czekają, żeby ugasić wasze pragnienie. automaty japonia

automaty japonia2

automaty japonia3

Japonia przerosła moje wszelkie oczekiwania, a byłem tam tylko dwa tygodnie i zobaczyłem mały skrawek Kraju Kwitnącej Wiśni. Od Hokkaido po Okinawę ominęło mnie tyle, że koniecznie będę musiał tam jeszcze wrócić bo Japonia jak Shinkansen pomknęła na szczyt mojej listy ulubionych krajów.

Jeśli których z punktów zainteresował Was bardziej i uważacie, że warto poświecić mu cały post to napiszcie w komentarzu, a przygotuje na ten temat dłuższy wpis 🙂

Reklamy

9 comments

• Jak następnym razem wybierzesz się do Japonii to Okinawę umieść na szycie „must see”, nie zawiedziesz się! a do kapsuł warto się przekonać bo to ciekawe doświadczenie i w kapsułach wyspałem się najlepiej z całego pobytu w Japonii 😀

1. Fajna relacja, pomysł na japońską wyprawę od dłuższego czasu chodzi mi po głowie. Napisz Mateusz co Cię w tym kraju irytowało, zaskoczyło negatywnie jako Europejczyka. To też będzie ciekawe.

• Ostatnio dość często pojawiają się jakieś ciekawe promocje na loty do Japonii, a niedługo LOT otwiera połączenie do Tokio i może zrobią jakąś dobrą promocję na początek. Poszperaj dobrze bo warto się tam wybrać a wakacje się zbliżają 🙂 świetny pomysł ! muszę dobrze pomyśleć i na pewno zrobię o tym post 😀

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )